Norge

Regattan 30 juli - 2 augusti

Loggbok juliPosted by Crew 2008-08-15 13:28
Dag 1: Lugn start i den väldigt lätta vinden – men fina bilder blev det. Vi provade Emotions spinnacker för första gången! Det gick bra – både första och andra gången vi hissade och tog ner den! Denna dag kom vi och flera andra båtar inte i mål då vinden dog. Övernattning i lilla Skrolsvik.Blog Image
Blog ImageBlog Image

Dag 2: Mer vind som ökade hela tiden. Vid målgång hade vi 35 graders lutning, 1 rev i storseglet, 12 m/s och 7 knop. Härligt! Sedan ökade vinden och flera båta hade mycket svårt att ta sig runt udden. Vi tog ner alla segel och gick sakta för motor i 2 meters vågor som ibland kom så fort att det blev 1,5 m fritt fall för båten. Då kan vi meddela att hela båten skakar i flera sekunder efter impact. Inte alls kul…. Efter några timmar med detta väder (upp till 17 m/s i byarna) kom vi fram till hamnen Hamn. Mycket trevligt och skyddat ställe. Dusch och mat på restaurangen gjorde att man återvann sitt mod. Vissa båtar klarade inte att runda udden utan sökte natthamn i en fjord innan udden. De kom under morgonen istället.

Dag 3:Morgonbild innan avfärd:Blog Image

På väg ut till startlinjen:

Blog Image

Så här vackert är Senja på norrsidan - helt speciella berg och färger:

Härlig start med lagom vind. Efter 1 timme hade dock vinden falnat väldigt och lite senare var det ingen vind bara stora dyningar. Efter 1 timme med fladder i seglena gav vi upp och tuffade vidare. Efter en stund hörde vi att flera andra båtar gjort likadant när de insåg att de inte skulle hinna fram till mål inom utsatt tid. När vi gick förbi Heckingen såg vi massor med måsar som i flock jagade fisk. Det var till och med en havsörn med i flocken och fiskade!

Natthamn denna dag var Botnhamn. Byn hade ordnat den traditionella laxmiddagen på ungdomshuset. De var noga med att påpeka att det var frisimmande lax och inte odlad – här uppe äter man helst inte odlad lax – den är inte lika god sägs det. Men denna lax var nog det godaste vi någonsin smakat!!!! Så färsk och bara kokt och med potatis, pressgurka och vispad römme till! Wow! Så fantastiska råvaror ska man inte förstöra med att krångla till det!

Dag 4: Lovande väder och vind! Dagens bana hade en kort första sträckning mot öst för att sedan vika av söderut genom ett så småningom avsmalnande sund och kulminera under bron vid Finnsnes där målgången var strax efter bron. Efter den östliga sträckan satte vi spinnacker och seglade med den hela vägen till målgång! 3 timmar med spinnacker och 4 gippar. Det gick så bra att vi seglade ifrån vissa båtar och ikapp de riktigt snabba!

Systerbåten Ashiki med sin fina gennacker som de hissade redan från start:

Blog Image

Ännu en bild på vårt färgglada segel och den fina gästflaggan:

Blog ImageVid målgången stod folk på kajen och kollade på alla fina båtar med sina färgglada segel! Härlig känsla att vara med i detta! Tack Kenneth och Svein för att ni fick oss med!

Regattamiddagen hölls och givetvis prisutdelning. Vi vann vår klass och fick en fin medalj och en bok! Mer info o bilder finns på bloggen för regattan: