Norge

30 juni - fixardag i Målöy

Loggbok juniPosted by Crew 2008-07-03 22:26
Efter en dag med vila, mat och fix tog vi en liten promenad i lilla Målöy. Utbyggt i hamnen som färjeläge hade de byggt ett stort flytande hus och på toppen av detta en liten fyr..... Att det hela var flytande beror på att tidvattnet här är på ca 1 meter. Antagligen lättare att bygga en gigantiskt flytbrygga än att hålla på och ändra tilläggningsanordningarna hela tiden?
Blog ImageDen gamla, lilla kyrkan låg vackert inramad av en vägviadukt!
Blog ImageViadukten blev en bro som vackert svängde vänster och sedan höger. Norrmännen är skickliga på att bygga broar som svänger verkar det som!
Blog ImageVäl uppe på bron fick man en liten fin vy över en del av Målöy. Ser ni Emotion?
Blog ImageVäster om Målöy var det höga berg som skymde kvällssolen men det blev en lite cool effekt när solstrålarna lyste som ett ufo.
Blog Image50 meter från vår plats i hamnen fanns ett övergivet litet hamnhus som hade fått husockupanter. Typ en hiiiiiimla massa fiskmåsar! De satt överallt och skrek, de flög omkring och skrek. Eftersom det är så himla ljust här så slutar de ju inte att skrika. Antar att det är något man får lära sig att somna till här uppe...

En av måsarna hade bestämt sig för att det visst gick att sitta på överkanten på fönstret!

• Comments(1)//norge.sailingemotion.se/#post25

29 juni - Bulandet till Målöy

Loggbok juniPosted by Crew 2008-07-03 22:13
Kom iväg halv 10. Grått och mulet väder. Gick långt ut för att få bättre vind men det blev bara mer regn och regn och regn. En riktigt tråkig frusen och lite tradig dag. De sista timmarna när vi kom in bland skären igen dog vinden helt och det blev motorgång. Det blev inte ett enda foto taget denna dag..... Kom uttråkade, genomblöta och frusna fram vid halv åtta. Äta, torra kläder, hänga upp blöta kläder..... Hamnen var inte speciellt bra, svallet från farleden och hurtigbåtarna fick oss att gunga och fiskmåsarna skrek och skrek. Nja humöret var väl inte på topp men vi var ändå nöjda med den sträcka vi avverkat under dagen. Nästa etapp var det ökända Statthavet. Vi hörde på väderrapporten att det inte skulle bli så gynnsam vind för att komma över så vi bestämde oss för att stanna en dag i Målöy för att vila, fixa allt som behövdes fixas men framför allt få torkat upp alla seglarkläder.....

• Comments(0)//norge.sailingemotion.se/#post24

28 juni - Bergen till Bulandet

Loggbok juniPosted by Crew 2008-07-03 22:04
Vi kom iväg från Bergen efter kl 10 och fick gå för motor ett par timmar i strålande solsken inomskärs för att komma ut till kusten. Väl där ute hittade vi lite vind och hade en underbar seglingsdag med snälla vågor och lagom vind. Vi fick dock gå en bra bit ut från kusten för att få rätt vinkel på vinden. Med tanke på hur stora bergen är egentligen så ser man kanske hur långt ut vi var.
Blog ImageMot kvällen började det komma lite moln för solen och vid kl 21.15 så tog vi denna bild som absolut inte kan ge rättvisa åt den fantastiska kvällshimlen vi seglade under.
Blog ImageNågot som vi inte hunnit vänja oss vid är att det är ljust så lääääänge på kvällen. Tar alltid miste på tiden (hjälper inte heller att vi lagt av oss våra klockor....) När klockan är 10 tror man att hon är så där 6-7. Lite svårt att komma isäng i tid för att orka gå upp tidigt....

Här en bild på en lycklig, vind- och soltrött seglare.
Blog ImageKlockan 22.30 på väg in till en liten liten hamn på Niköy på Bulandet såg vi en söt liten fiskebåt som var på väg ut.
Blog ImageOch sedan en promenad och den obligatoriska kvällsbilen. (Kl 23.35)

• Comments(0)//norge.sailingemotion.se/#post23

27 juni - gråväder mot Bergen

Loggbok juniPosted by Crew 2008-07-03 21:51
Dagen började med regn och grått väder. Vi använde detta regniga och vindfattiga tillfälle att transportera oss till Bergen för att bunkra disel och vatten.

Under gång (och regn) hällde C ut såpa på däcket och försökte skrubba bort sotet från ångbåten i Haugesund. Det var väldigt praktiskt att det regnade så slapp man skölja så mycket!!!

Vi har nu blivit vana vid den norska utmärkningen i farvattnen. Det innebär oftast en rostig järnstång som står mitt i vattnet med en liten "pil" åt det hållet farleden går. Det kan även sitta en "pil" ovanpå ett fast vanligt sjömärke som på bilden nedan!
Blog ImageVi provade vårt nyinköpta fiskeredskap - en paravan. Det ser ut som ett litet plastflygplan som man fäster mellan fiskelinan och makrillkrokarna. Den håller krokarna nere i vattnat tills man får napp - då går det upp i ytan så man ser det. Vi fick ganska så omgående napp! Två stora makriller! Den största var lika stor som en liten torsk i sundet. Jätteroligt!

Inloppet till hamnen ger en bra bild av hur stor denna hamn är. Det var flera stora cruisingskepp som inte fick plats på bilden. Från där vi tagit denna bild har vi redan kommit en bra bit in i hamnen.
Blog Image
När vi kom till Bergen insåg vi att det var fredagkväll - fullt ös i byn! Det var fullt av små o stora motorbåtar som lagt till i flerdubbla rader utanför pubarna i hamnen. Det fanns till och med en hamnvärd som surrade runt i sin stora motorbåt och skulle säga till folk var de kunde ligga..... med varierande resultat. Efter tredje platsen vi lagt till på var det OK... När vi tog denna bild hade inte de sista 20 båtarna kommit som trängde in sig i denna hörna av hamnen!
Blog ImageÅt andra hållet från sittbrunnen hade vi utsikt över en av de klassiska vyerna av Bergen - vet inte vad huslängan kallas men den fanns som små porslinssaker att köpa i souvenirbutikerna.
Blog ImagePå en av topparna kring Bergen fanns en utsiktsplats med en linbana upp. Vi var givetvis däruppe och utsikten var fascinerande men tyvärr var det väldigt mycket soldis och motljus. Längst in i den närmsta viken var centrum i Bergen och där längst in låg vi. Ser ni Emotion?

• Comments(1)//norge.sailingemotion.se/#post22

26 juni - underbar segling

Loggbok juniPosted by Crew 2008-06-26 23:10
Dagen började med massor av regn men tro det eller ej - det klarnade upp precis till när vi lade ut! Väl ute en bit på öppet vatten var det - tro det eller ej - medvind och lagom mycket så att vi FAKTISKT kunde ha hela storseglet uppe (tillsammans med hela focken). På biltrimmarspråk betyder detta - öppna spjäll!

Kunde inte låta bli att gå fram i fören och ta en bild på hur öppet och härligt det var!
Blog ImageEfter en skön slör bland de yttre skären vände vi inåt igen. Kom in på en liten och gullig led mellan runda bulliga öar. Där gäller det att hålla tungan rätt i munnen och ha koll på både segel, navigering och gippar!

En bild på hur modärn skärgårdsnavigering går till:
Blog ImageNär kvällshamnen närmade sig förberedde Katarina middag och väl framme och tillagda i Bekkjavik avnjöts maten i sittbrunnen. Vi fick besök av en svala som satt och jollrade på fockskotet.
Blog ImageHamen är väldigt liten och tvärs över hade vi denna utsikt från sittbrunnen.
Blog Image
Som tur var började det regna - tur alltså - eftersom killarna med den lilla motorbåten slutade göra "mopperingar" i vattnet för att imponera på tjejerna!

Kvällen avslutades med en kopp kaffe, hemtrevligt varmt nere i båten, Billie Holliday på stereon, lugnt regnsmatter på taket och såklart lite bloggande.

För ovanlighetens skull är vi idag helt uppdaterade på bloggen!
Godnatt!

• Comments(1)//norge.sailingemotion.se/#post21

25 juni - grått och kallt

Loggbok juniPosted by Crew 2008-06-26 22:56
Turen från Sandnes startades i sol men utan vind. Efter några timmar blev det kyligt som bara den och vi skiftades om att sitta och hålla koll. Man kan lätt bli trött av att i en timmes tid sitta och fokusera på en liten pinne långt bort som man långsamt närmar sig samtidigt som motorn brummar sövande. Det var mycket grå och kall känsla som får återspeglas i bilden på Christian när han sitter och kurar i mössa, vantar och hårdvädersfliken uppfälld på seglarjackan.
Blog ImageVi funderarde över det där med att segla är att sjunga långsamhetens lov...... vi undrar om det inte under dagar som denna är VM i envetenhet eller uttråkning.... ?

Nåväl, när vi kom fram till Haugesund blev det fart på fotograferandet. Hela staden verkar uppbyggd kring den centrala kanalen. Alla fritidsbåtar och färjelinjer gick genom denna livsnerv i staden. (Eller byn som det nu heter på Norska ;-)

Bebyggelsen var rolig - nytt och gammalt blandat med broar tvärs över kanalen.
Blog Image
Efter bron - sväng vänster!!!!

Blog ImageÖversikt - ja - det var så här grått väder!

Blog ImageDet låg en fantastiskt fin ångbåt och rök i hamnen. När det gick dagen efter blev vår båt översållad av flottiga sotflagor...... Men ångbåten var häftig när den tuffade iväg och tjöt med ångvisslan.
Blog ImageGivetvis hittade vi en katt att prata med under vår kvällspromenad. Dock var han stundtals mer intresserad av något nere i rännstenen. HELT fokuserad!
Blog ImageDen obligatoriska kvällsbilden!

• Comments(1)//norge.sailingemotion.se/#post20

24 juni - Sandnes

Loggbok juniPosted by Crew 2008-06-25 00:59
Vi kom iväg vid kl 10 och tuffade för motor runt hela Stavangerudden. Det var sol när vi lämnade Mandal:
Blog ImageMen senare fick vi även några regnbyar. Mestadels fint och när vi passerade Stavangers innerhamn kom det precis in ett av de många crusingskeppen och lade till. Det såg malplacerat ut med detta jätteskepp! Vi passade på att passera förbi det när det höll på att svänga runt för att lägga till.
Blog ImageNär vi passerat det kändes det bättre!
Blog ImageVi fick ett underbart mottagande av vår hjälte Sverre när vi lade till vid hans brygga vid sitt segelmakeri. Väl utbrett på hans loft kontrollerade han alla skador på det och föreslog att han skulle lägga på en 15 cm bred förstärkning över hela akterliket. Allt för att förhindra att liknande revor skulle uppkomma igen. Vi hjälpte till att sprätta bort akterlikskanten och lämnade honom sedan åt sin proffesion.
Blog ImageVi gick en tur på byn och missade öppettiden på Vinmonopolet med 2 minuter - de stänger kl 17 måndagar - onsdagar!!!!! Tur att vi inte är torrlagada än! Lite shopping på Rema 2000 och sedan tillbaka till båten.

Sverre var nästan klar så vi fixade lite kaffe till honom och beställde även ett stänkskydd till nedgången. Vips hade han ordnat allt med tryckknappar och iskruvat i båten. Sverre är sååå skicklig! Tack Sverre för all hjälp idag!

Sen kvällsmat i båten - vi fick ligga kvar vid Sverres brygga. Det var lite kul med kontrasten - industrikaj och lyxvillor i solnedgång tvärs över fjorden!
Blog ImageTvå vindvarna seglare som sitter och tänker på hur bra det känns när man faktiskt lyckas ordna upp de motgångar man möter.... Det firades med att äta kvällsmat ute i sittbrunnen trots den sena timmen. Det är faktisk första gången på hela vår tur!!!
Blog ImageLiten fin kvällsbild över fjorden....

• Comments(4)//norge.sailingemotion.se/#post19

23 juni - lågtryck...

Loggbok juniPosted by Crew 2008-06-25 00:42
Sov lugnt och länge efter gårdagens långa tur. Fick kontakt med en segelmakare i Sandnes (precis söder om Stavanger). Tänkte segla runt udden för att komma ner i den fjorden. Fixade iordning båten och gick ut men med full gas mot vind och vågor kunde vi bara hålla 2 knop vilket skulle innebära många timmars jobbiga studsar på vågorna. Vi vände in i hamnen igen och tänkte ta ner seglet och åka buss till segelmakaren. Men vinden höll sig på 14-15 m/s så det var inte att tänka på - det går inte att ta ner det stora seglet då... Vi tog det lugnt och fick besök av en annan CB-ägare. Mycket snack om tekniska lösningar och olika fix och tips om trevliga att ställen att avnjuta i dessa trakter.... Tack Per Olav! Kvällspromenad bort till Mallemuk och lite samvaro en sista kväll innan våra vägar ska skiljas åt. Vi måste in i fjorden för att träffa segelmakaren och Nils och Ulla ska uppåt Bergen till för att passa in lämplig vind för att hoppa över till Shetlandsöarna. Vi är väldigt glada över att få lärt känna dessa underbara människor! Vi kommer att hålla kontakten och säkert även hälsa på dem i Hundestedt. Lycka till på er tur!